Stichting Dinka in Arusha

Stichting Dinka is opgericht door het echtpaar, Kimberley Zandvliet, een Nederlandse en Eriq Pownall, een Nederlands sprekende Tanzaniaan.

Goed onderwijs is duur

De kwaliteit van regulier onderwijs in Tanzania is matig. Om goed onderwijs te krijgen gaan kinderen van ouders die dat kunnen betalen naar een particuliere school. De scholen zijn populair maar duur. Dinka geeft daarvoor een goedkoper alternatief. Het doel is dit onderwijs ook aan weeskinderen en arme kinderen uit de omgeving te geven in de gewenste verhouding van 60% betalende en 40% niet betalende kinderen.

Weeskinderen

Er zijn veel weeskinderen die op straat zwerven in miljoenenstad Arusha. Een klein deel daarvan wordt in weeshuizen opgenomen. Kimberley en Eriq nemen kinderen uit die weeshuizen op Ze kunnen er wonen en krijgen er onderwijs. Ondertussen gaan ze op zoek naar hun herkomst. Als die bekend is kunnen ze vaak terug naar de familie of het dorp waar hun ouders vandaan komen.  Het samen optrekken van kinderen met een verschillende achtergrond is een aantrekkelijk alternatief voor de privéscholen.

De school

De school ziet er prachtig uit, de gebouwen zijn deels geschonken. Er wordt gewerkt aan sportvelden en zelfs aan een zwembad. De school groeit snel en zal over een paar jaar selfsupporting zijn. Er zijn nu (voorjaar 2017) elf onderwijzers en er is zelfs een muziekdocent. En er zijn 92 leerlingen, bestaande uit: 22 weeskinderen, 18 dorpskinderen en 52 betalende kinderen. Wij steunen met een maandelijkse bijdrage om de continuïteit te waarborgen tot dat de school op eigen benen kan staan. Het is een uniek project met veel aantrekkelijke aspecten en het getuigt van een uitzonderlijk idealisme bij Kimberley en Eriq die zelf de school opbouwen en leiden. De financiële situatie is volkomen transparant. Het is kleinschalig, onafhankelijk en overzichtelijk.

Zie ook de website: www.dinkakids.com